Versterken van een lerende organisatie

Raak bijdragen aan lerende organisaties

Ik ben gepassioneerd van leren, “lijp van leren”, zoals een opdrachtgever laatst zei. Voor mij geldt: leven is leren.

In lerende organisaties draag ik bij aan ‘werk maken van leren’. Elke dag weer leren mensen in hun werk, van elkaar en vooral van klanten waarmee ze werken. Dit gebeurt vaak onbewust en individueel. Ik daag teamleden graag uit om het teamleren te versterken: bewust samen leren van fouten en successen.

Teamleren staat centraal

De volgende vragen stel ik aan de orde aan de teams waar ik mee werk:

  • Wanneer doe ik mijn werk goed?
  • Welke Oeps- & Aha-momenten maak ik mee?
  • Wat ging goed en waarom?
  • Wat zijn mijn sterke punten?
  • Waarin wil ik me ontwikkelen?
  • Hoe wil ik me ontwikkelen?
  • Hoe draag ik bij aan teamontwikkeling?
  • Hoe maken we binnen het team ‘werk van leren’?
  • Hoe versterken we de lerende organisatie?

Resultaten

Bij een salesteam van een grote internationale brandstofproducent staat ‘leren in het werk’ nu op de agenda. Het team onderzoekt met elkaar de gemiste deals en formuleert succesvol salesgedrag op basis van de analyse. In het volgende overleg ondervragen ze elkaar scherp op dit gedrag en het netto resultaat ervan. Het team verhoogt de klantretentie naar 95%.

Een grote supermarktketen beoogt een verhoogde broodomzet. De interventies richten zich op de medewerkers en op de managers. De medewerkers passen hun werkwijzen aan, bestellen slimmer, voorkomen derving, benaderen klanten warmer. De managers zijn dagelijks op de afdeling en prikkelen het leren in het werk. De omzet stijgt met 8%.

Een managementteam vraagt zich af hoe het bedrijf in de stormachtige ontwikkeling in de energiebranche toekomstbestendig kan blijven. Op mijn verzoek nodigt het team een zeer divers gezelschap van klanten en ‘nog niet klanten’ uit om vast te stellen wat zij van waarde achten voor de toekomst. Toekomst in de breedste zin van het woord staat centraal op een avond die ik ‘lateraal’ begeleid. Het managementteam schrikt wakker van de bewogen opmerking: “de volgende oorlog gaat over water.” Op korte momenten werk ik samen met het managementteam. Het voorkomen van een oorlog over water maakt nu onderdeel uit van hun missie, visie en strategie en vormt de kern van hun maatschappelijke betrokkenheid.